Zadanie
Proszę wybrać i przesłać zdefiniowane kluczowe pojęcia z opuszczonych modułów (kluczowe pojęcia pojawiają się na końcu materiałów teoretycznych) – według poniższych wytycznych. Liczba haseł do zdefiniowania – do ustalenia z prowadzącym mailowo.
Wytyczne
- Mogą Państwo bazować na wprowadzeniu teoretycznym do odpowiedniego modułu (można co nieco skopiować i wkleić), ale chciałbym, żeby sięgnęli Państwo także do innych źródeł (i wybrali z nich wartościowe spostrzeżenia lub przykłady) lub zrobili coś po swojemu (gdy będzie to możliwe). Sugerowane źródła poniżej.
- Zasadniczy cel polega na zdefiniowaniu pojęcia i podania przykładu lub przykładów (najlepiej innych niż podane we wprowadzeniu teoretycznym). Przykłady można zacytować z jakiegoś źródła (wtedy warto dać przypis, który będzie to sygnalizował), wymyślić lub zaczerpnąć z jakiegoś filmu, artykułu, komiksu, demotywatora lub jakiejś książki (aczkolwiek może nie być łatwo – takie przykłady ewentualnie nagrodzę także zupełnie dodatkowymi punktami). Cel ogólniejszy polega na stworzeniu słownika, który przyda się nam na zajęciach (naszej grupie, ale zapewne i kolejnym).
- Hasła nie muszą być długie, natomiast prosiłbym, żeby rzeczywiście wyjaśniały te pojęcia (proszę pomyśleć, że chcą je Państwo jak najlepiej wyjaśnić kolegom – np. z pracy, ze studiów), zawierały przykłady, były napisane prostym językiem (ale z towarzyszeniem poważnych, precyzyjnych definicji, gdy tylko są dostępne), żeby były czytelnie zbudowane (ustrukturyzowane).
- Zadanie zasadniczo ma pozwolić uzyskać dostęp do testów, odrobić nadprogramowe zaległości. Jednakże w zależności od „jakości” przygotowanych haseł, wkładu własnego czy wysiłku itp. można uzyskać za zadanie dodatkowe punkty spoza skali (doliczane do wyniku końcowego).
- Co do źródeł. Na końcu materiałów znajdują się sugestie dalszych lektur, poza tym w internecie jest mnóstwo interesujących rzeczy, np. w sprawie implikatur:
http://plato.stanford.edu/entries/implicature/
http://plato.stanford.edu/entries/presupposition/
http://mwitek.univ.szczecin.pl/E&FW_7.pdf
http://www.staff.amu.edu.pl/~murbansk/wp-content/uploads/2012/01/WdL_w12.pdf
Sugerowana budowa artykułu hasłowego:
Obowiązkowo: Hasło (nazwa pojęcia)
Obowiązkowo: Definicja prosta, taka własnymi słowami, „z polskiego na nasze„
Obowiązkowo: Definicja techniczna i precyzyjna – o ile jest dostępna, może być po prostu zacytowana ze źródła (z ew. tłumaczeniem na polski) z przypisem
Obowiązkowo: Przykłady (przede wszystkim typowe lub spreparowane, choć mogą być też – dodatkowo – bardziej wyrafinowane, nietypowe czy śmieszne)
Ewentualnie: Źródła (np. materiały dydaktyczne jakiegoś filozofa / językoznawcy / naukowca z USA)
Ewentualnie: Interesujące linki (co warto zobaczyć – artykuł, hasło w jakiejś encyklopedii)
Ewentualnie: Przykład z jakiegoś programu publicystycznego, filmu fabularnego, literatury.
Ewentualnie: Jak rozmawiać o… (to taki pomysł z książki Kahnemana Pułapki myślenia, który pokazuje, jak można posłużyć się nowymi pojęciami przy kawie lub w korytarzu przy kserokopiarce).
Ewentualnie: Pojęcia powiązane
Bardzo ewentualnie: Kontrowersje i sporne punkty
Przy czym proszę potraktować elementy „ewentualne” jako ważne i spróbować ująć ich możliwie jak najwięcej.
Przykład: http://www.criticalthinking.pl/encyclopedia/akt-mowy/